1. Мова і мовлення (3 години і протягом року)
Мова – жива скарбниця історії народу. Неперервне поповнення словникового складу мови. Старі й нові слова в мові.
Культура мовлення і спілкування в різних мовленнєвих ситуаціях
2. Текст ( 9 годин і протягом року)
Закріплення поняття про будову текстів різних типів. Тема і мета висловлювання. Заголовок.
Визначення теми висловлювання у текстах-розповідях, описах, міркуваннях, формулювання основної думки.
Знаходження та інтонаційне виділення у реченнях тексту (монологічного і діалогічного) слів, найважливіших для висловлення думки. Спостереження над засобами зв’язку речень у тексті. Лексичні засоби для зв’язку речень у тексті.
Поділ тексту на частини, складання плану з допомогою вчителя та самостійно.
Спостереження за роллю абзаців.
Спостереження за особливостями змісту та побудови тексту-міркування: наявність певного твердження, доказів та висновків.
Побудова тексту-міркування, добір переконливих доказів, формулювання висновку.
Складання художніх та науково-популярних описів. Вправи на порівняння художнього і науково-популярного описів.
Вправляння у написанні замітки до стінгазети, листа
3. Речення (8 годин і протягом року)
Повторення й узагальнення вивченого про види речень за метою висловлювання, про головні і другорядні члени речення. Встановлення зв’язку слів у реченнях: виділення головних і другорядних членів. Визначення, за допомогою чого зв’язуються слова (за допомогою закінчень і прийменників, тільки закінчень).
Поширення речень словами та словосполученнями.
Складання речень за зразком, за схемою. Відновлення змісту деформованих речень.
Поняття про однорідні члени речення. Головні і другорядні однорідні члени речення. Спостереження за вживанням речень з однорідними членами в тексті. Кома при однорідних членах речення.
Поєднання однорідних членів за допомогою інтонації, сполучників. Інтонація перелічування та протиставлення.
Складання речень з однорідними членами, поширення їх залежними словами; використання речень з однорідними членами у побудові текстів. Граматичні питання до однорідних членів речення
4. Слово. Значення слова. Частини мови (3 години)
Повторення й узагальнення знань і вмінь учнів про: лексичне значення слова; морфемну будову слова; розрізнення слів, що належать до гнізда спільнокореневих, і форм одного з таких слів.
Спостереження за словами, що відповідають на питання хто? що? який? яка? яке? які? що робить? що роблять? скільки? котрий? котра? котре? котрі? де? коли? як?, а також за службовими словами, до яких не можна поставити питання (і, та, на, від, але тощо).
Іменник (18 годин )
Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо).
Іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників. Вживання іменників у прямому і переносному значеннях. Спостереження за точним і влучним вживанням з ряду синонімів тих слів, які найбільше відповідають змістові.
Рід іменників. Віднесення іменника до одного з родів. Змінювання іменників за числами і відмінками. Формування умінь ставити іменники в початкову форму.
Зміна приголосних [г], [к], [х] на [з´], [ц´], [с´] перед закінченням -і в іменниках різного роду.
Спостереження за явищами чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого та чоловічого родів з основою на приголосний.
Закінчення іменників жіночого роду на –а в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж, ч, ш].
Закінчення іменників в орудному відмінку однини: закінчення -ею в іменниках жіночого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення -єю в іменниках на -ія; закінчення -ем в іменниках чоловічого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення -єм в іменниках з основою на [й].
Практичне засвоєння правопису закінчень найуживаніших іменників чоловічого роду на -ар, -яр.
Спостереження над паралельними закінченнями іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини.
Спостереження за закінченнями іменників у множині (таблиця відмінювання). Вправи на вживання правильних відмінкових закінчень іменників у множині.
Розвиток умінь правильно використовувати прийменники з іменниками в різних відмінках.
Засвоєння літературних форм іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по
Прикметник (20 годин)
Розвиток умінь упізнавати прикметники в тексті, спостереження за їх роллю у мовленні.
Прикметники-синоніми та прикметники-антоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значеннях. Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: художньому і науковому (без термінів).
Змінювання прикметників за родами та числами у сполученні з іменниками. Родові закінчення прикметників. Розрізнення роду і числа прикметників у сполученнях з іменниками.
Відмінювання прикметників у сполученні з іменниками (таблиця відмінювання) в однині та множині. Граматичне питання до прикметника у сполученні з іменником.
Зіставлення закінчень прикметників з основою на твердий та м’який приголосний в однині і множині.
Побудова сполучень слів і речень з прикметниками в різних відмінкових формах, введення їх у текст.
Визначення відмінків прикметників за відмінками іменників.
Вимова і написання найуживаніших прикметників на -ський, -цький, -зький.
Уживання ь перед закінченнями прикметників у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках однини.
Вимова і написання закінчень (-ій) у прикметниках жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини.
Вживання відмінкових форм прикметників у множині. Закінчення -і у називному відмінку множини (вимова та правопис)
Числівник (4 години)
Загальне уявлення про числівник як частину мови.
Вимова і правопис найуживаніших числівників, уживання їх у мовленні.
Практичне засвоєння вимовляння і письма та відмінкових форм окремих числівників (11, 14, 16, 50, 60, 70, 80, 1000).
Питання до кількісних і порядкóвих числівників.
Словесні формули на означення показників часу протягом доби
Займенник (7 годин)
Поняття про займенник як частину мови. Спостереження за роллю різних займенників у тексті.
Особові займенники.
Займенники 1-3-ої особи однини і множини. Їх значення, синтаксична роль.
Відмінювання особових займенників.
Уживання займенників з прийменниками.
Побудова сполучень слів і речень із займенниками в різних формах. Вправи на використання займенників для зв’язку речень у текстах. Удосконалення текстів, шляхом використання займенників замість лексичних повторів.
Дієслово (18 годин)
Повторення вивченого про дієслово (питання, значення, роль у реченні, зв’язок з іменниками).
Узагальнення і розширення уявлень про лексичне значення дієслів. Спостереження за дієсловами різних семантичних груп.
Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях.
Спостереження за роллю дієслів у текстах розповідного та описового характеру. Розвиток умінь вибирати з ряду дієслів те дієслово, яке найбільш відповідає мовній ситуації, уникати одноманітності у використанні дієслів в усних і письмових навчальних висловлюваннях різних типів.
Неозначена форма дієслова (початкова форма).
Спостереження за вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях, порадах, інструкціях.
Побудова порад, інструкцій.
Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами і числами.
Змінювання дієслів за особами і числами у теперішньому і в майбутньому часі. Побудова речень з дієсловами різних особових форм теперішнього і майбутнього часу.
Особові закінчення дієслів.
Дієслова минулого часу.
Змінювання дієслів у минулому часі за родами (в однині) і числами.
Дієслова на -ся (літературна вимова і правопис). Спостереження за значенням дієслів на -ся у тексті. Утворення (за зразком) різних форм дієслів на -ся і вживання їх у реченнях, мовленні
Прислівник (8 годин)
Поняття про прислівник як частину мови (значення, питання, роль у реченні, зв’язок з дієсловами). Незмінюваність – основна граматична ознака прислівників.
Прислівники, близькі і протилежні за значенням. Поширення речень (тексту) прислівниками. Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками.
Спостереження за роллю прислівників у тексті. Вибір із поданих прислівників тих, які найбільше відповідають меті та типу висловлювання.
Уживання прислівників під час побудови текстів.
5. Повторення вивченого у початкових класах (4 години)
Виконання навчальних і контрольних завдань.
6. Правопис (протягом року)
Український алфавіт.
Робота з орфографічним та іншими навчальними словниками.
Використання орфографічного словника для перевірки закінчення іменників чоловічого роду з основою на приголосний у родовому відмінку.
Правопис іменників, у яких при змінюванні кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] перед закінченням –і змінюються на [з´], [ц´], [с´]; кореневий [і] в окремих іменниках чоловічого і жіночого роду змінюється на [е], [о].
Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш].
Правопис закінчень іменників в орудному відмінку однини: закінчення -ею в іменниках жіночого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення -єю в іменниках на -ія; закінчення -ем в іменниках чоловічого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення -єм в іменниках з основою на [й].
Практичне засвоєння правопису закінчень найуживаніших іменників чоловічого роду на -ар, -яр.
Правопис відмінкових закінчень іменників у множині.
Закінчення іменників у місцевому відмінку множини.
Уживання ь перед закінченнями прикметників у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках однини.
Написання закінчення (-ій) у прикметниках жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини.
Правопис закінчення -і у прикметниках називного відмінка множини.
Правопис найуживаніших числівників.
Роздільне написання прийменників із займенниками.
Вживання приставної букви н у займенниках 3-ї особи після прийменників.
Закріплення правопису не з дієсловами.
Правопис ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу (опора на наголошені форми та на форму 3-ї особи множини).
Правопис дієслів на –ся.
Практичне ознайомлення з правописом найуживаніших прислівників.
Використання орфографічного словника для перевірки правильного написання прислівників.
Розділові знаки в кінці речень.
Списування навчальних друкованих і рукописних текстів з дотриманням правил оформлення письмових робіт.
Письмо під диктування слів, речень, текстів за орфографічними правилами, вивченими в 2-4 класах.
Контрольний диктант.
Слова, значення, вимову і написання яких учні протягом навчального року мають запам’ятати: аеродрóм, будь лáска, ввéчері, вдень, взúмку, вісімдесятú, влі́тку, восенú, вперéд, врáнці, вчóра, гардерóб, гектáр, гвинті́вка, до побáчення, держáва, дисциплі́на, ззáду, інженéр, кіломéтр, лівóруч, мізúнець, мільйóн, назáд, напáм'ять, океáн, попéреду, посерéдині, портрéт, правóруч, п'ятдеся́т, п'ятдесятú, п'ятсóт, револю́ція, респýбліка, сигнáл, сімдесятú, телегрáма, телефóн, температýра, тепéр, трамвáй, тролéйбус, фанéра, фартýх, футбóл, цемéнт, чернéтка, шерéнга, шістнáдцять, шістдеся́т, шістдесятú, шістсóт, щогодúни, щодéнно, щотижня (56).
7. Графічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт (протягом року)
Технічні навички.
Графічні навички.
Закріплення й удосконалення письма великих, малих букв та пунктуаційних знаків.
Індивідуальні особливості письма.
Розвиток швидкості письма.
Оформлення письмових робіт.
Письмо на дошці без графічної сітки
|
Учень/учениця:
пояснює значення мови в житті народу; упізнає старі й нові слова в наукових і художніх текстах;
знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення; володіє лексичними засобами її вираження з огляду на ситуацію та учасників спілкування
Учень/учениця:
знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку (завершення);
самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту; добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
зв’язує два речення за допомогою особових займенників (він, цей, такий у різних родах і числах), слів тоді, спочатку, потім, по-перше, по-друге, нарешті тощо;
ділить текст на частини за поданим планом і самостійно у процесі навчальної роботи;
записує кожну частину тексту з абзацу;
аналізує в навчальній роботі тексти-міркування; виявляє в текстах-міркуваннях твердження, доказ та висновок; будує в навчальній роботі тексти-міркування; бере участь у їх удосконаленні;
аналізує в навчальній роботі тексти-описи; виявляє слова, які характеризують істотні ознаки описуваних предметів, явищ; бере участь у порівнянні однотемних текстів-описів художнього і науково-популярного стилів;
робить спробу написати замітку до класної (шкільної) стінгазети; пише лист, адресований близькій людині, ровеснику тощо
Учень/учениця:
дає визначення речень за метою висловлювання; розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення; розрізнює серед них окличні і неокличні;
знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках; встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань; поширює речення словами і словосполученнями;
складає речення за поданими графічними схемами; відновлює зміст деформованих речень;
виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні); виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами; вживає кому при однорідних членах речення в навчальних вправляннях;
поєднує однорідні члени речення сполучниками і, та, а, але (без повторення);
складає речення з однорідними членами, поширює їх залежними словами (добирає прикметники, що характеризують однорідні слова-іменники тощо); правильно інтонує речення з перелічуванням та протиставленням; будує речення з однорідними членами за зразком, за поданими схемами
Учень/учениця:
знає значущі частини слова: закінчення, частини основи – корінь, суфікс, префікс;
знаходить основу та закінчення в слові, поданому в кількох граматичних формах, корінь у ряду поданих спільнокореневих слів, суфікс, префікс у ряду слів з тими самим суфіксом, префіксом;
розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови (серед них числівники, прислівники – без уживання термінів).
Учень/учениця:
відносить до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають на питання що?;
добирає до поданого іменника 2-3 синоніми, антонім; розкриває значення (2-3) багатозначного іменника, вводить його в словосполучення, речення (у процесі виконання навчальних вправ);
визначає рід і число іменників; змінює іменники за числами і відмінками; визначає початкову форму іменника (називний відмінок однини), відмінок іменника в реченні у формі колективної навчальної роботи під керівництвом учителя;
змінює в процесі словозміни іменників приголосні [г], [к], [х] перед –і на м’які [з´], [ц´], [с´]; голосний [і] на [о], [е]; відображає ці звукові явища на письмі (нога – нозі, яблуко – в яблуці, рух – у русі); (піч – пéчі, ніч – нóчі, ночéй, стіл – стола);
вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и, -і (стіни, пісні, межі, кручі, груші); в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж, ч, ш] закінчення -ею (землею, межею, кручею, тишею); -ем (конем, ножем, мечем, споришем);
закінчення -єю в іменниках жіночого роду на -ія (лінія – лінією); закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й] (гай – гаєм);
перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр (вівчарем, слюсарем, школярем, але маляром, столяром);
використовує у мовленні паралельні форми іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини (братові і брату, батькові і батьку, Василеві і Василю).
користується навчальною таблицею відмінювання іменників у множині у процесі виконання вправ на практичне засвоєння відмінкових закінчень іменників;
правильно вживає прийменники з іменниками в окремих відмінках;
уживає літературні форми закінчень -ах (-ях) іменників у місцевому відмінку множини (по вікнах, по полях, на морях, по нóчах, на гóрах)
Учень/учениця:
відносить до прикметників слова, що означають різні ознаки предметів;
добирає до поданого прикметника 2-3 синоніми, антонім;
пояснює і вживає у мовленні прикметники у прямому і переносному значеннях у художніх і науково-популярних текстах;
змінює прикметники за числами і в однині за родами;
визначає рід і число прикметника за родом зв’язаного з ним іменника та за характерним закінченням;
користується таблицею відмінювання прикметників, поданою в підручнику, у процесі виконання навчальних вправ на практичне засвоєння відмінкових закінчень прикметників;
зіставляє і розрізнює відмінкові закінчення прикметників з орієнтацією на твердий і м’який приголосний основи;
визначає в процесі виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників (на основі встановлення зв’язку слів у реченні);
дотримується правил вимови і написання прикметників на -ський, -цький, -зький;
вживає букву ь для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників (синьої, давнього, братньою, літньому, у могутньому);
правильно вимовляє і позначає на письмі форми прикметників жіночого роду у давальному і місцевому відмінках (зимовій, холодній, хорошій);
дотримується м’якої і пом’якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини (хороші, далекі)
Учень/учениця:
впізнає серед слів числівники, ставить до них питання скільки? котрúй? котрá? котрé? котрі́?
правильно вимовляє і пише числівники, передбачені програмою для 1-4 класів, форми родового відмінка числівників 50-80 (п’ятдесяти, шістдесяти, сімдесяти, вісімдесяти);
ставить питання до кількісних і порядкóвих (без уживання термінів) числівників;
уживає правильні форми (за зразком у підручнику, поданим учителем) на означення часу протягом доби; будує словосполучення з числівниками за зразком, підстановочною таблицею
Учень/учениця:
упізнає серед слів займенники, які вказують на предмети, їх ознаки, кількість, але не називають їх; ставить питання до займенників;
упізнає на слух і в текстах особові займенники; пояснює їх лексичне значення, роль у реченні;
відмінює особові займенники за зразком; користується навчальною таблицею для визначення відмінків займенників у реченні;
дотримується правила вживання займенників із прийменниками;
будує словосполучення і речення з особовими займенниками; використовує займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів.
Учень/учениця:
відносить до дієслів слова, що означають різні дії;
пояснює лексичні значення дієслів; добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями (руху, праці, спілкування, сприймання, явищ природи тощо);
добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антонім; пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу; добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації; уникає одноманітності у використанні дієслів із значенням руху, мовлення та ін.;
впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова; добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах; використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
визначає час дієслова у реченнях, тексті;
змінює дієслова за особами і числами в теперішньому і майбутньому часі за зразком (таблицею); вживає ці дієслівні форми в реченнях і зв’язних висловлюваннях;
використовує навчальну таблицю для визначення особи дієслів теперішнього і майбутнього часу, їх закінчень у різних особових формах;
змінює дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком; ставить дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням ( що робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло);
дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся; утворює і пояснює (за зразком) значення дієслів на -ся; вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні
Учень/учениця:
розрізнює серед поданих слів прислівники; знає їх основну граматичну ознаку – незмінюваність; ставить до них питання; зв’язує їх із дієсловами в словосполучення, вводить у реченн
|
|